نحوه چگونگی ایجاد پرداخت آنلاین

1. وجود محصولی قابل ارائه که نیاز مشتری را برطرف سازد.

این محصول می تواند فیزیکی و قابل لمس باشد مانند تمامی محصولاتی که در فروشگاه ها عرضه می شوند شبیه موبایل، لپ تاپ، کتاب و... و یا می تواند محصولی غیرفیزیکی و دیجیتالی باشد مانند انواع شارژ موبایل های اعتباری، ارائه ی مقاله فقط در بستر وب و...

2. آماده سازی بستری جهت ارائه ی محصولات فیزیکی یا دیجیتالی

ارائه محصولات بسته به نوع فیزیکی یا غیرفیزیکی آن متفاوت است. نرم افزارهای رایجی که در بازار وجود دارند و از طریق آن فروشگاه های آنلاین ایجاد می شوند معمولا جهت ارائه ی محصولات فیزیکی طراحی و استفاده می شوند. جهت ارائه ی محصولات غیرفیزیکی و دیجیتالی باید نرم افزار آن بصورت سفارشی طراحی و پیاده سازی شود. به عنوان مثال فروشگاه آنلاین مخصوص فروش مقاله یا کتاب (بصورت PDF یا HTML) بصورت اینترنتی وجود ندارد. البته نرم افزارهای کوچکی جهت فروش شارژ سیم کارت های اعتباری وجود دارد که فقط از طریق تعدادی نمایندگی وابسته به اپراتورهای تلفن همراه ارائه می شود.

3. دریافت نماد اعتماد الکترونیکی

این نماد توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه می شود. شبیه جواز کسب برای مغازه ها و فروشگاه ها می باشد با این تفاوت که با این نماد می توان پرداخت آنلاین داشته باشیم.

فروشگاه های آنلاین در صورت نداشتن نماد اعتماد الکترونیکی صرفا می توانند ثبت درخواست داشته باشند و نمی توانند به درگاه پرداخت هیچ بانکی متصل شوند.

روند گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی به این صورت است که ابتدا باید وب سایت اجرا شده وجود داشته باشد. در این وب سایت لینک پرداخت آنلاین و یا ثبت درخواست وجود داشته باشد. (سفارشات تلفنی شامل این مورد نمی شوند) مالک سایت می تواند بصورت حقیقی یا حقوقی درخواست نماد بدهد. در این درخواست ابتدا مشخصات فردی مدیر مانند تلفن نام، نام خانوادگی، کد ملی، آدرس منزل، تلفن ثابت منزل و موبایل دریافت می شود. بعد از تایید تمامی مشخصات، مرحله ی عدم سوء پیشینه توسط وزارت صنعت و معدن و تجارت بررسی می شود. سپس درصورت وجود مشخصات شرکتی که وب سایت زیر نظر آن فعالیت می کند را بررسی می کنند. در نهایت نماد اعتماد الکترونیک موقت ارائه می شود. (این روند یک ماه و نیم الی دو ماه به طول می انجامد) سایت میتواند حقیقی باشد و وابسه به هیچ شرکت ثبت شده ای نباشد.

در این مرحله می توان درخواست درگاه پرداخت آنلاین را به یک یا چند بانک ارائه داد. بسته به نوع بانک 4 الی 7 روز طول می کشد تا درگاه فعال شود. از هر بانک که درگاه تقاضا شود باید حساب به نام مدیر حقیقی یا حقوقی سایت در آن بانک باز شود. می توان بیش از یک درگاه تقاضا شود و از درگاه چندین بانک پرداخت آنلاین انجام شود.

مدارک لازم برای افراد حقوقی

ثبت درخواست درگاه از بانک مربوطه

تصویر صفحه اول دفترچه حساب بانکی به نام شرکت و یا موسسه نزد یکی از شعب بانک‌های کشور

تصویر برابر اصل کارت ملی و شناسنامه مدیران و مسئولین صاحب امضا

تصویر برابر اصل روزنامه رسمی (دارای شناسه ملی) و آگهی آخرین تغییرات و یا پروانه کسب یا جواز کار

آگهی تاسیس شرکت

شماره اقتصادی اخذ شده از سازمان امور مالیاتی

مدارک لازم برای افراد حقیقی

تصویر صفحه اول دفترچه حساب بانکی به نام شخص نزد یکی از شعب بانک‌های کشور

تصویر برابر اصل کارت ملی و شناسنامه

تصویر برابر اصل اجاره نامه یا سند مالکیت محل کار یا سکونت

بعد از دریافت درگاه نوبت به فعال سازی آن در وب سایت می شود. در این روند در نرم افزارهای فروشگاه های آنلاین معمولا وجود دارد مگر اینکه بانک نوع اتصال به درگاه خود را تغییر داده باشد همچنین برای فروشگاه هایی که محصولات غیرفیزیکی ارائه میدهند اتصال به درگاه باید طراحی و پیاده سازی شود.

با هر بار پرداخت موفقت آمیز توسط خریدار، بانک شماره ی یکتایی را در اختیار فروشگاه آنلاین قرار می دهد که باید آن را ذخیر کند تا بتواند پیگیری های آتی را توسط آن انجام دهد.