پیغام needs snapshot consolidation, but all automatic snapshot consolidation attempts have failed در نرم افزار Veeam Backup

پیغام "needs snapshot consolidation, but all automatic snapshot consolidation attempts have failed" که در نرم‌افزار Veeam نمایش داده میشه، مربوط به VMware vSphere هست و به این معنیه که یکی از ماشین‌های مجازی (VM) در حالت نیاز به consolidation هست، ولی تلاش‌های خودکار برای انجام اون ناموفق بودن.

 

Consolidation Snapshot یعنی چی؟

وقتی روی یک VM در VMware یک snapshot گرفته میشه، تغییرات جدید در فایل‌های مجزایی ذخیره میشن. وقتی اون snapshot حذف میشه، VMware باید این تغییرات رو دوباره با دیسک اصلی ادغام (consolidate) کنه. اگه این فرآیند درست انجام نشه یا قطع بشه، VM در حالت "needs consolidation" باقی می‌مونه.

 

چرا این اتفاق می‌افته؟

 

برخی از دلایل رایج:

وجود Snapshotهای یتیم یا خراب (Orphaned/Corrupt snapshots)

کمبود فضای دیسک

فایل‌های قفل‌شده (Locked VMDK files)

مشکل در عملکرد VMware Tools یا vCenter

قطع شدن بک‌آپ در حین انجام عملیات Snapshot توسط Veeam

 

راه‌حل‌های پیشنهادی:

1. بررسی وضعیت VM از vSphere

وارد vSphere Client شو.

روی VM راست کلیک کن و گزینه Snapshot > Consolidate رو انتخاب کن.

اگه خطا داد، متن خطا رو بررسی کن.

 

2. فضای دیسک رو بررسی کن

فضای datastore مربوط به VM رو چک کن. اگه جا کم باشه، ممکنه consolidation نتونه انجام بشه.

 

3. فایل‌های قفل‌شده (Locked files)

ممکنه فایل‌های .vmdk قفل شده باشن. با دسترسی SSH به هاست ESXi و استفاده از دستوراتی مثل:

vmkfstools -D /vmfs/volumes/datastore/VM_name/VM_disk.vmdk

میشه بررسی کرد که کدوم هاست یا پروسه فایل رو قفل کرده.

 

4. خاموش کردن VM و انجام دستی Consolidation

اگه نشد، VM رو خاموش کن و مجدد عملیات Consolidate رو انجام بده.

 

5. بررسی لاگ‌ها

لاگ‌های vCenter یا Veeam Backup رو بررسی کن برای اطلاعات بیشتر.

SwapFile در ESXi

تو VMware ESXi، فایل swap (که معمولاً برای VMها ساخته میشه) به صورت خودکار ایجاد میشه وقتی که ماشین مجازی (VM) حافظه‌ی بیشتری از چیزی که اختصاص داده شده لازم داره یا تنظیمات خاصی باعثش بشه. حالا کنترل حجم swapfile چند نکته داره:


۱. مفهوم پایه

* حجم swapfile معمولاً برابر با تفاوت بین مقدار RAM رزرو شده و مقدار total RAM تخصیص‌یافته به VM هست.

* اگر Reservation روی حافظه‌ی VM صفر باشه، فایل swap به اندازه‌ی کل RAM تخصیص داده شده ساخته میشه.

* اگر Reservation کامل (مثلاً برابر با مقدار RAM تخصیص داده شده) باشه، هیچ فایل swap ایجاد نمیشه.


۲. چطور کنترلش کنی؟

برای کم کردن حجم swapfile باید Memory Reservation برای VM تنظیم کنی.


مراحل کار از vSphere Client:

وارد vSphere Client شو.

روی VM مورد نظر راست کلیک کن ➔ Edit Settings.

تو بخش Memory:

گزینه‌ی Reservation رو تغییر بده.


Reservation رو نزدیک یا برابر با مقدار RAM ماشین بگذار (هرچی Reservation بیشتر باشه، swap کمتر یا صفر میشه).


ذخیره کن و VM رو ریستارت کن (بعضی وقت‌ها لازمه تا تغییرات اعمال بشه).


۳. نکته مهم

اگر Reservation رو بالا ببری، باید مطمئن باشی که هاست ESXi واقعاً این مقدار حافظه‌ی فیزیکی آزاد رو داره، وگرنه ممکنه VM روشن نشه یا مشکلاتی پیش بیاد.


اینکار ممکنه باعث بشه vSphere DRS یا HA هم رفتار متفاوتی داشته باشن (مخصوصاً توی کلاسترهای بزرگ).

رفع مشکل ثانیه شماری انی دسک قبل از اتصال

احتمالا شما نیز در حین استفاده از برنامه Anydesk متوجه شده اید که برای هر اتصال می بایست 180 ثانیه صبر نمایید. خبر خوش این است که می توانید این مشکل را به راحتی دور بزنید.


راه حل هایی جهت دور زدن مشکل 180 ثانیه ای Anydesk وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.


روش اول: استفاده از نسخه های قدیمی تر برنامه در حال حاضر اینطور به نظر می رسد که در صورت استفاده از نسخه های قدیمی تر برنامه، این محدودیت وجود ندارد. همچنین در نظر داشته باشید که در تنظیمات برنامه anydesk، گزینه آپدیت خودکار غیرفعال گردد تا برنامه به آخرین نسخه به روز نگردد.

روش دوم: مراحل انجام این کار به شرح ذیل می باشد:

وارد پوشه %appdata% و سپس Roaming شوید. و نام پوشه Anydesk را به Anydesk1 تغییر دهید.

برنامه را حذف نموده و در هنگام uninstall نمودن برنامه دقت نمایید که حتما گزینه remove configuration files تیک خورده باشد.

وارد پوشه %appdata% و سپس roaming شوید و نام فولدر Anydesk1 را مجدد به Anydesk تغییر دهید.